Nora'nın Kitaplığı : Robinson Crusoe - Kitap Yorumu & Alıntılar

18 Ocak 2018 Perşembe

Robinson Crusoe - Kitap Yorumu & Alıntılar


Ailesinin, özellikle babasının yoğun ısrarlarına rağmen denizci olmayı kafasına koyan Robinson, ailesini ve tüm sevdiklerini geride bırakarak açık denizlere yelken açar. Yaşadığı acı tecrübeler onun zaman zaman pişman olmasına sebep olsa da yüreğinin derinliklerindeki tutkunun ardından gider. Kendi deyimiyle; “Sanırım hiçbir genç maceraperestin yaşadığı aksilikler, benimkiler kadar erken başlamamış ya da geç bitmemiştir.” Çünkü evden kaçıp ilk maceraya atıldığı zaman henüz on dokuz yaşındadır. Tekrar İngiltere’ye döndüğünde aradan tam otuz beş yıl geçmiştir.

Ünlü İngiliz Yazar Daniel Defoe, ilk ve en önemli eseri olan Robinson Crusoe’da, bir deniz kazası sonucu düştüğü adada uzun yıllar boyunca hayat mücadelesi veren kahramanın hikayesini anlatır.


Herkese yeniden merhaba! Klasik yorumu yapmayalı uzun zaman olmuştu. Ben de dün gecelere kadar okuyup bitirdiğim bu kitabın yorumunu sıcağı sıcağına yazmaya karar verdim. Aslında bu kitabı yanlış hatırlamıyorsam 1 veya 2 yıl önce Ankara Kitap Fuarı'nda bir sahaftan almıştım. Zaten yukarıya koyduğum versiyonunun şu an üretimi yok. Diyeceğim o ki yıllardır kitaplığımda çürüyen kitaplardan birine el atmış oldum. Hepsi yeni kitap seçme yöntemim sayesinde! (Bkz. Instagram) Her neyse, yorumuma başlıyorum.

Öncelikle söylemeliyim ki kitabın dilini çok beğendim. Torunlarını etrafına toplamış, gençlik günlerini anlatan bir dede düşünün, aynı o edayla anlatıyordu hayatını karakterimiz. Teknik detaylardan ilerleyecek olursam kitabın hiç beklemediğim kadar sürükleyici olduğunu söyleyebilirim. Başrolün hayatta kalmak adına adaya ilk düştüğü andan itibaren yaptıkları, bana insanlığın gelişimini anımsattı. Sürekli çabası çok takdir edilesiydi, geçmişe dönen bir gözden dinlediğimiz için duygulara çok yer verilmemişti -ki belki de bundan dolayı ayrı bir havası oldu kitabın. Sanki umutsuzluğa veya karamsarlığa düşmeden sürekli çalışıp çabalayan bir adamın öyküsünü okudum ki bazı yerlerde kendisi hiç de öyle olmadığını söylüyor fakat bu duyguları eylemlerine neredeyse hiç yansımadı. 

Spoiler İçerebilir

Durmaksızın çalışıp sürekli yeni bir şeyler yapıyordu ve bu yaptıkları, bunları yapma süreci oldukça ilgi çekiciydi. Aynı zamanda adayı keşfettiği kısımları da merakla okudum. Biraz trajik tabii, düşününce, yıllarca yalnız bir adada kalıyor. Kitabı okurken kafamın bir yanında sürekli üzerime üzüntü dalgası yollayan bu düşünce vardı. Cuma Robinson'a katıldığında nasıl mutlu olduğumu hayal edebilirsiniz. Yani benim için en eğlenceli kısım ondan sonrasıydı sanırım çünkü üstümden büyük bir yük kalkmış gibi hissettim. 

Yalnız kitabın sonunun birazcık daha ayrıntılı olmasını isterdim, benim okuduğum versiyonundan dolayı mıdır bilmiyorum ama yalnızca birkaç küçük ayrıntı verip kurtulduğunu ve İngiltere'ye döndüğünü yazmış. Cuma'yı yanına aldı mı, döndüğünde ailesi hayatta mıydı, çabuk adapte olabildi mi topluma karışmaya bunları çok merak ediyordum. İspanyolların dönmesini beklememeleri de ayrı bir muammaydı benim için. Ama adada bıraktıklarının birilerine kullanım için kalmış olması çok hoşuma gitti. Tek başına bir şekilde kurtulup gitseydi onca emek çürüyüp gidecekti ve bunu düşününce içim kararıyordu.
Spoiler Sonu

 Evet nedense kitabı okurken böyle sürekli birileri veya bir şeyler için endişelendim. Bu da kitabın beni ne kadar içine çektiğini gösteriyor tabii. Gerçekten beklemediğim derecede zevk alarak okudum. Macera ve hayatta kalma mücadeleleri çok ilgimi çeken olaylar sanırım. Yorumu burada kesiyorum ve sizi daha fazla tutmadan alıntılarla başbaşa bırakıyorum. Hoşça kalın!
"Bir suçu işlemekten utanmazken pişman olup 
dönmekten utanmak budalalıktan başka bir şey değildi."


"Değeri bilinmeyen mutluluk çok 
büyük yıkımlara yol açar."


"İnsan aklı matematiğin özüdür ve her insan aklının 
ölçülerine uyarak ve bütün nesneleri aklının aydınlığında 
görerek zamanla her tür el işinde beceri kazanabilir."


"İnsanoğlu böyledir işte. 
İçinde bulunduğu durumun daha iyi ve daha yararlı olduğunu 
ancak daha berbat bir durumla karşılaşınca anlar."


"Bütün yaşamımız boyunca başımıza gelen ve kurtulmak
istediğimiz kötü anılarımız, çoğu kez içine düştüğümüz
sıkıntıdan, üzüntüden kurtulmamızı sağlayacak en belirli yoldur."



Yazar: Daniel Defoe     Çeviri: Zeynep Erkut   Yayınevi: Antik Dünya Klasikleri    Sayfa Sayısı: 206
Liste Fiyatı: 10 TL    GoodReads Puanı: 3,66


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder